+36 30 274 6550      email küldés
Budapest és 100 km-es körzete

”Egész pályás” vezetés – 2. rész

Kezdőlap ”Egész pályás” vezetés – 2. rész

A jövő sikeres vállalatvezetői milyen vezetői készségekkel kell rendelkezzenek?

A cikk előző részében az Accenture egy tanulmányát foglaltam össze, ami arról szól, hogy a mai vállalatvezetők – beleértve a felsővezetőket is – a folyamatos piaci változások és a rohanó technológiai fejlődés erőteljes és soha véget nem érőnek látszó hullámaival néznek szembe. Ezekhez hozzáadódik még a vállalatok életében meghatározó szerepet játszó munkatársaknak és ügyfeleknek az, az elvárása, hogy a vezetők a vállalat irányításánál, ne csak a jelenségeket elemező, hanem az emberközpontú vezetést lehetővé tevő készségeiket is használják. Ma, egy vezetővel szemben alapelvárás, hogy teljesen új módon vezessék, fejlesszék és tartsák életben vállalati szervezetüket, úgy hogy egyúttal vegyék figyelembe a vállalat életében fontos szerepet játszó munkavállalók és vállalat sikerességét meghatározó ügyfelek alapelveit, képességeit, sőt gyakran kedvteléseit is.
Ez az Accenture tanulmány összefoglalójának 2. része, a felmérésből levonható következtetések és, hogy mik a további teendők.

Egyik régi cégem, az Accenture, egy nagyon érdekes tanulmány juttatott el hozzám a minap. Röviden összefoglalom a lényegét. A cikkben lévő gondolatok különösen fontosak ma Magyarországon, ahol a munkavállalók megszerzése és megtartása kulcskérdés, és azért, mert a most munkába álló generációk egészen másként viselkednek, mint elődeik.

Az Accenture egy 200 felsővezető, valamint 11 400 alkalmazott és ügyfél körében végzett vizsgálata kimutatta, hogy az a vezetés, amelyik aktívan fejleszti, továbbadja, megmutatja és beépíti az ”egész pályás”, azaz a 2 agyféltekés gondolkodásmódot sokkal jobb eredményeket produkál, mint akik nem.

Milyen vezetői készségek mennyire fontosak egy felsővezetőnél?
Az ábrában a narancssárga a vállalat életét meghatározó speciális munkatársak és ügyfelek szerinti fontosságot jelzi. A piros a vezetők szerinti fontosságot mutatja.

Az Accenture felmérése szerint jelentős különbségek vannak a fenti készségek fontosságának megítélésében, tehát abban milyen vezetői készségeket éreznek fontosnak maguk a vezetők, valamint a meghatározó munkavállalók és ügyfelek.

A vállalatvezetők készségeinek fontosságát mutatja a csatolt ábra. A piros a vezetők készségeinek saját maguk szerinti fontosságát jelzi, a narancssárga pedig a meghatározó munkavállalók és ügyfelek vezetőkkel szembeni elvárásainak fontosságát mutatja. (Ez az ábra a globális felmérés adatait tartalmazza az eredeti tanulmányban külön is láthatók a francia, német, olasz, spanyol, USA és UK adatok)

Az ábra egyebek mellett 3 dolgot jelez:

    1. A vezetők azt tanulják és azokat a készségeiket fejlesztik, amiket ők gondolnak fontosnak, de ez nem egyezik a meghatározó munkavállalók és fontos ügyfelek elvárásaival.
    2. A vezetők többségénél új készségek fejlesztése és a jelenlegi készségeit fejlesztése szükséges – amint ezt az elvárások és a saját értékek különbsége mutatja.
    3. Minden vezetőnek az összes vezetői készségét elég magas szinten és kiegyensúlyozottan kell használnia.

A mai vezetők nagy többségét hagyományos üzleti iskolában, technológiai, mérnöki vagy tudományos intézményben képezték, ahol a ”bal agyféltekés” tudást ”élesítették”. Ezek eddig is fontosak voltak, és továbbra is életbevágóak lesznek. De a jövőben már nem elegendőek!

A jövő sikeres vezetőjének nem elegendő a csak ”1 agyféltekés” gondolkodás, hanem egyszerre kell ”működtetni mind a ”2 agyféltekét” – a ”tudományos” bal és a ”kreatív” jobb agyrészt – azért, hogy a probléma megoldást és az értékteremtést egyszerre kezelje.

A tanulmányban megkérdezett több mint 200 vezető 82%-a szerint az elkövetkezendő 3 évben ebbe a ”két agyféltekés” irányba szándékozza fejleszteni készségeit.

Az előrevezető út lépései

1. Változtatni a vállalat vezetőinek készségein, szintjein
A vezetők többsége felismerte, hogy saját magukon kell kezdeni a változtatást. A felmérésben résztvevő 10 vezetőből 9 tervezi, hogy megszünteti saját készségbeli hiányosságait, önfejlesztéssel vagy külső erőforrás igénybevételével. 46% kívülről hozna be új vezetőket.

2. A vezetés értelmezésének újradefiniálása
Létfontosságú, hogy a vállalat vezetése valamilyen együttműködést alakítson ki a vállalat sikerességét nagy mértékben befolyásoló munkavállalók és ügyfelek csoportjával.

A tanulmány beszél ”úttörőkről” (Pathfinders), azon speciális belső munkavállalók és külső ügyfelek szupercsoportjairól, akik saját motivációjuk és belső ”felhatalmazottságuk” (self-empowerment) miatt létfontosságúan meghatározóak a vállalat számára. Ők azok, akik munkavállalóként a szokásosnál 2x motiváltabbak, hogy legjobbat hozzák ki magukból munkájukban és, akik ügyfélként 2x nagyobb valószínűséggel a ”brand” által képviseltek alapján és nem az ár alapján vásárolnak.

A vezetésnek be kell vonni ezeket ez “úttörőket” jövő kialakításába, vagy valamilyen módon szövetkezni kell velük, hogy segítségükkel új dimenziókba vezethessék a céget.

3. A változást mélyre és messzire vezetni
Ahhoz, hogy az előzőeket megfelelően megvalósítsák, a vezetésnek kiegyensúlyozottan kell cselekednie, alkalmazva mindkét agyoldali készségeit, és hasznosítani kell ezeket mind szervezeti, mind egyéni szinteken.

Tehát a sikeres jövő érdekében a vállalati vezetésnek kombinálni kell a bal és a jobb agyféltekés gondolkozás az ötleteit és erősségeit, azért, hogy ezek megjelenjenek az üzleti problémák megoldásában, de az új értékek létrehozásában is. Ezekkel új belső normatívákat hoznak létre, növelik a cég rövid és hosszú távú értékét valamint javítják versenyképességet is.

Kíváncsi hogyan?
Én és vezetőtársaim itt vagyunk Önnek. Mi már régóta így működünk: szakmai és technológiai tudásunkra, tapasztalatainkra építve elérkeztünk oda, ahol az ember központú vezetés és az adat-alapú stratégia közösen dolgozik a sikeres előrehaladásért. A bal agyféltekés analitikus, adatok elemzésére alapuló gondolkozás és ezzel egy időben a jobb agyféltekés ember-központú tervezés közösen segíti elő az innovációt és a kreativitást. Hívjon, hogy közösen fedezzük fel az Ön szervezetében lévő lehetőségeket és a hosszú távú sikerességet! Várjuk hívását!

Az eredeti cikk itt található.
Az eredeti cikk CXO-król, a felsővezetőkről beszél, mivel ők az Accenture ügyfelek elsődleges döntéshozói, de a megállapítások igazak a vezetői ranglétra minden szintjére.

A cikk előző része itt olvasható.

További vezetési és stratégiai ötleteket, tippeket, gondolatokat és eszközöket itt talál!

Ha több, részletesebb és a gyakorlatban azonnal alkalmazható tudást szeretne a fontos vezetői készségekről, akkor ezt gyorsan és eredményesen tudja megkapni a leghatékonyabb egyéni vezetőfejlesztés, a coaching keretében. Jelentkezés itt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *