+36 30 274 6550      email küldés
Budapest és 100 km-es körzete

Mit NEM és mit IGEN az ismerkedő beszélgetésen coachként – 4

Kezdőlap Mit NEM és mit IGEN az ismerkedő beszélgetésen coachként – 4

Nincs elegendő idő

Coacholás a GYAKORLATBAN cikk-sorozat - 4. része

Coach praxisom kezdetén elkezdtem különböző dolgokat és technikákat kipróbálni a bemutatkozó beszélgetéseimen, azért, hogy meglássam melyik a leghatásosabb. Hamarosan ezek a beszélgetések egyre inkább pozitív ügyfélreakcióval fejeződtek be: “igen, szeretném ha együtt dolgoznánk“. És mindez, egyre magasabb coach díjakért. De hadd hozzak ide egy hibát, amit én is elkövettem: nem szántam elég időt a bemutatkozó ülésekre. Néhány esetben pórul is jártam.

Egyre többször 3/4 óra alatt végig tudtam csinálni a bemutatkozó az üléseket. Emiatt a találkozót megelőző időpont egyeztetéseken elkezdtem azt mondani jelentkezőknek, hogy ezek a megbeszélések 45  – 50 percesek. Mindezt azért, hogy adott idő alatt minél több klienst tudjak fogadni.

Hamarosan azonban, az történt, hogy voltak olyan potenciális kliensek, akikkel végigcsináltam a betervezett bemutatkozó beszélgetést. A beszélgetés végén a kliensek szuper elégedettek voltak, ennek hangot is adtak, és érezhető volt, hogy akarnak velem dolgozni. De végeleges döntésük előtt hallani szerettek volna az én coacholásomról is. Kíváncsiak voltak, hogy “az hogyan működik?, hogyan segít nekik?, a coaching díj lehetőségekről” stb. És ilyenkor- mivel lejárt az előre betervezett idő és már megérkezett a következő kliens – azt kellett mondjam “Sajnálom, nézzünk egy másik időpontot és majd akkor nagyon szívesen válaszolok ezekre a kérdésekre, de most be kell fejezzük!” 

Természetesen néhány nappal későbbre egyeztettünk is másik beszélgetéseket. De ott meg kellett tapasztaljam, hogy addigra már sokuknál a lendület elszállt, és majdnem minden előröl újra kellett kezdeni. Arról nem is beszélve, hogy teljesen ugyanazt a beszélgetést nem lehetett még egyszer lefolytatni, hanem improvizálni kellett és ugyanazokat a dolgokat más módon kellett prezentálni.

Sőt, történt ilyen a másik oldalról is. A potenciális ügyfél tervezett be 45 perc utánra egy másik találkozót, és emiatt kellett abbahagyni, majd újrakezdeni a bemutatkozó beszélgetést.

Mi a legbosszantóbb?

Gyakran így is tudtam szerezni ügyfeleket, de sokszor nem. Pályám elején azt gondoltam, hogy nincs nagyobb pazarlás, mint amikor egy csomó időt eltöltök azzal, hogy díj nélküli coacholok. (Erről is írok majd egyik következő cikkemben). Csakhogy van rosszabb is: ha valaki nagyon közel van ahhoz, hogy coachának fogadjon téged, és az egyetlen ok, amiért ez mégsem történik meg, hogy te nem ügyeltél az időre. Kifutottál az időből és ami a legrosszabb, mindezt a bemutatkozó coach beszélgetésen. Ráadásul könnyen lehet, hogy kétszer is jelentős időt kellett eltölteni, de mindezt hiába, ha nem fogad fel coachának.

A tanulság és javaslat

Tehát javaslom, tervezzünk be elegendő időt a bemutatkozó beszélgetésre!
Én hogyan csinálom a bemutatkozó beszélgetés időzítését?
– ezt mondom el a cikksorozat következő részében elmondom.

Tehát az első bemutatkozó, ismerkedő, coach-választó beszélgetésen

    • nem célszerű csak coacholni, és coacholni, és coacholni – ahogy a sorozat korábbi részében – itt már szó volt erről.
    • nem érdemes egy “egész estés” “önfényező prezentációt” tartani, ahol a coach csak magáról, saját coacholásairól beszél, esetleg coacholásról általában, és főleg arról, hogy miért kellene valakinek mindenképpen vele dolgoznia. – erről itt lehet olvasni.
    • nem ajánlatos saját coacholási szolgáltatásunk túl agresszív eladása sem, mert hogyan lehetne valakit coacholni, ha neki kellemetlen érzései vannak velünk kapcsolatban – erről itt írok.
    • elegendő időt célszerű hagyni az összes felmerülő kérdés megválaszolására. (itt olvasható)

Hát akkor mit kell csinálni? – szokták tőlem kérdezni ilyenkor a kezdő coachok.
A legelső, ismerkedő, coach-választó beszélgetéseken a megismerkedésen kívül, arról célszerű beszélgetni, hogy a coach milyen módon segíti a kliens problémájának megoldását, mi lesz az adott kliens coacholásának várható végeredménye, és ezt a potenciális kliens mennyire érzi reményteljesnek. Mindezt úgy, hogy a beszélgetőtársban bizalom ébredjen, hogy “igen, ez a coach tud segíteni nekem megoldani ezt a kérdést” és “el tud juttatni oda, ahol szeretnék lenni“.

Hogyan tudjuk ezt megtenni?

Hogy ezt hogyan tudjuk megtenni, erről is tanulunk a 2023.05.17.-én kezdődő Coacholás a gyakorlatban – ESETVEZETÉS online coach továbbképzésünkön. Erre szeretettel várjuk a kezdő és a néhány éve végzett coachokat. További részletek itt találhatók.

A cikksorozat előző darabja itt található.

A cikksorozat köveztkező darabja itt található.