Megismétlem, hátha van, akinek most is hasznos!
Ne old meg a problémát!
Coacholás a GYAKORLATBAN cikk-sorozat - 1. része
Kezdő – és gyakran nem csak a kezdő – coachoktól gyakran hallani, hogy az a jó, ha a legelső, az ismerkedő, a bemutatkozó beszélgetésen megoldják a kliens problémáját. Azt gondolják, hogy ilyenkor a gyakorlatban is demonstrálják az új, a potenciális kliensnek, hogy milyen jó coachok. Elmondom ezzel kapcsolatos saját esetemet. Ez már nagyon-nagyon régen volt, de ezt az esetet sohasem felejtem el, mert olyan erős érzéseket hagyott bennem.
Közvetlenül a coach-képzésem után jelentkezett egy új potenciális kliens, hogy van egy problémája, amit egyedül nem tud megoldani, segítsek neki. Szuper – mondtam magamban a kezdő coachok elkötelezettségével, – ez nem túl bonyolult ügy, megoldjuk és lesz egy igazi ügyfelem. Így is történt, leültünk beszélgetni, és én úgy vezettem a beszélgetés, ahogy a coach-képzésen tanultam. Az ülés végére beszélgető partnerem felismerte mit kell változtasson és azt is átvettük hogyan oldja meg azt a nehéz helyzetet, amivel előtte hetekig nem tudott mit kezdeni. Ő köszönte szépen a segítséget, én mondtam, hogy várom ügyfeleim között. Azóta is várom jelentkezését! Pedig, kiváló coach munkát végeztem, és az ügyfél nagyon elégedetten távozott. És mivel az első beszélgetést ingyenesre hirdettem meg, díj nélkül végeztem el ezt a kiváló munkát – pedig igen csak jót tett volna anyagi helyzetemnek a cocholás díja.
Nem én vagyok az egyetlen, aki így csinálta. Később, mióta kezdő coachok coacholásával és szakmai továbbfejlesztésével is foglalkozom, sok hasonló esetet is hallottam.
A tanulság és javaslat
A tanulság és javaslatom kezdő coachok számára (gazdasági szempontokat mérlegelve – főleg azok számára, akik ebből kívánnak megélni): nem célszerű azonnal megoldani teljes mértékben azt, amiért potenciális kliens coachhoz jött az ismerkedő, a coach-választó beszélgetésen.
Legfőképpen, ha ez az első beszélgetés ingyenes!!!
Hát akkor mit kell csinálni? – szokták tőlem kérdezni ilyenkor a kezdő coachok.
Az első ismerkedő, coach-választó beszélgetésen a megismerkedésen kívül, arról célszerű beszélgetni, hogy a coach milyen módon segíti a kliens problémájának megoldását, mi lesz az adott kliens coacholásának várható végeredménye, és ezt a potenciális kliens mennyire érzi reményteljesnek. Mindezt úgy, hogy a beszélgetőtársban bizalom ébredjen, hogy “igen, ez a coach tud segíteni nekem megoldani ezt a kérdést” és “el tud juttatni oda, ahol szeretnék lenni”.
Hogyan tudjuk ezt megtenni?
Erről is tanulunk a 2023.05.17.-én kezdődő Coacholás a gyakorlatban – ESETVEZETÉS online coach továbbképzésünkön. Erre szeretettel várjuk a kezdő és a néhány éve végzett coachokat. További részletek itt találhatók.
A cikksorozat következő darabja itt olvasható