A válság alatt széles körben elkezdődött a video-konferenciák, virtuális megbeszélések, online meetingek, videós-telekonferenciák használata. Az ezekhez alkalmazott eszközök tárháza széles, (zoom, slack, skype, FB messenger, google meet, hangouts, webex, microsoft team, viber, …), és teljesen mindegy, hogy milyen eszköz segítségével folytatjuk a beszélgetést, de van néhány jó-tanács, amit érdemes megfogadni, – főleg akkor, ha otthonról jelentkezünk be a video-konferenciára. A jó gyakorlatok használatakor – függetlenül attól, hogy ”vendéglátóként”, vagy résztvevőként veszünk részt a virtuális eseményen – érdemes a leírtakat megfogadni, főleg azért, hogy ne ”égessük le” magunkat, és ne rongáljuk reputációnkat.
A témát 2 részre bontottam:
I. a virtuális megbeszélés előtti teendők
II. a virtuális megbeszélés alatti teendők
I. A virtuális megbeszélés előtti teendők
1. Jó előre oldjuk meg a technikai problémákat
- Ha mikrofonnal ellátott fülhallgatóra van szükségünk, az legyen kéznél a megbeszélés kezdésére és próbáljuk ki, hogy rendesen működnek-e. Főleg akkor fontos ez, ha a mikrofon és a fülhallgató nem az ”alapértelmezett lejátszási és felvételi eszköz”. Ilyenkor többnyire magában az alkalmazásban (pl. Zoom) lehet beállítani a használni kívánt ”audio” eszközöket.
- Hasonló a helyzet a kamerával is, annak működését is célszerű előre leellenőrizni.
- A helyes működéshez előzetesen, a programok installálásakor számukra is engedélyeznünk kell az audio és a kamera használatot. Ha ez nem történik meg, nincs se kép, se hang, és pl. újra kell installálni a számítógép programot, mobil alkalmazást.
- Gyakori hiba, hogy ha laptopot, vagy mobil telefont használunk, hogy ezek akkumulátora lemerülőben van. Ha nem akarjuk, hogy ez a beszélgetés közben történjen meg, akkor töltsük fel ezeket, akár a megbeszélés alatt is.
2. Öltözzünk fel rendesen
Vicces lehet, ha úgy ülünk oda egy megbeszéléshez, hogy felül rendesen felöltöztünk, alul pedig nem teljesen, és a megbeszélés közben valamiért fel kell állni, vagy el kell sétálni a kamera előtt. Ráadásul, ha ez valamiért fokozottabb érzelmi állapotban történik (pl. valamiben hibáztunk, vagy kellemetlen visszajelzést kapunk, …), akkor nagy a valószínűsége, hogy sietségünkben eszünkbe sem jut kikapcsolni a kameránkat. Ilyen esetben jószerivel már csak egyet tehetünk, humorral fogjuk fel az eseményeket és ennek hangot is adunk, ahogy a címképen látható résztvevők is tettek.
3. Kameraképünk háttere legyen olyan, amilyen képet sugározni szeretnénk magunkról
Az esemény előtt kapcsoljuk be a kameránkat és figyeljük meg a hátteret.
- Olyat professzionalitást mutat rólunk, amit láttatni szeretnénk?
- Vajon hogyan hat ez a kép a többi résztvevőre, elviszi-e összpontosításukat a megbeszélés tárgyköréről?
- Ha ön vezető beosztású, meglátva az Ön otthonát, munkatársai nem fogják-e azt érezni, hogy nagyon alulfizetettek?
- Ha a helyszín a konyhában van, nincs-e összevisszaság, esetleg nagy halom mosatlan a háttérben?
Ülhetünk egy sima fal, egy könyvespolc, vagy egy szép kép elé. Lényeg, hogy a háttér azt az üzenetet közvetítse rólunk, amit szeretnénk.
Ha elég nagy a számítógépünk kapacitása, beállíthatunk számunkra megfelelő és a ”nézőknek” nem zavaró virtuális háttérképet is.
4. Legyünk ott legalább 5 perccel a megbeszélés előtt
(főleg, ha mi vagyunk a megbeszélés szervezők, vendéglátók, Host-ok)
Adjunk elegendő időt arra magunknak, hogy
- bejelentkezzünk;
- megoldjuk a fellépő technikai nehézségeket;
- átgondoljuk a megbeszélés célját, lefolyását és a teendőket;
- megnyissuk a megosztani kíván képernyők alkalmazásait, dokumentumait;
- lezárjuk a nem szükséges alkalmazásokat;
- ha vibert, PB messengert vagy egyéb más ”pittyegős” alkalmazásokat is használunk, ezek hangadását szüntessük meg;
- vegyünk nagy levegőt és teljes energiánkkal a megbeszélés sikerességére koncentrálva;
- kezdjük el beengedni a résztvevőket;
- majd köszöntsük a megérkezetteket.
5. Legyen B tervünk a megbeszélés lefolytatására
Gondoljunk arra, hogy hogyan valósítjuk meg a megbeszélést, ha valami miatt nem jönne össze az eredeti terv szerinti video-konferencia. Én magam, már jártam úgy, hogy az előre megbeszélt fontos zoom megbeszélést nem lehetett megtartani, mert 2020.04.27.-én a upc éppen karbantartást tartott a környékünkön és egy fél napra nem volt nálunk internet. Ha nincs internet, akkor csak mobilinternet vagy telefon marad. Végül a telefonos konferenciahívás győzött (szerencsére 5 résztvevős volt a beszélgetés), mert a mobilinternetes használathoz több résztvevőnek programokat kellett volna letölteni és installálni.
A lényeg, legyen B tervünk és lehetőleg minden résztvevő ismerje azt (pl. írjuk is le a meghívóba).
A cikk következő, 2. része ”A megbeszélés alatti teendők “-kel folytatódik.
Sok sikeres online megbeszélést kívánva,
Szűcs Tamás
managerCoach.hu
Ha több, részletesebb és a gyakorlatban azonnal alkalmazható tudást szeretne az online beszélgetésekel kapcsolatos fontos vezetői tevékenységekről, készségekről, akkor ezt gyorsan és eredményesen tudja megkapni a leghatékonyabb egyéni vezetőfejlesztés, a coaching keretében. Jelentkezés itt!